Які інновації потрібно впроваджувати сьогодні, щоб бути успішним завтра. Бліцінтервʼю для Forbes
У чому сила й унікальність українських підприємців, які інновації є критично важливими для розвитку бізнесу сьогодні та поради початківцям. Інтерв’ю опублікували у рамках конкурсу стартапів Think ON. Ukraine, де я був у складі журі.
Які можливості для розвитку інновацій будуть відкриті в найближчому майбутньому для підприємців в Україні?
Не розглядаю Україну окремо від усього світу в контексті інновацій. Звісно, мова про ШІ. Зараз чимало кейсів, які легко зробити у себе: використовувати ШІ для створення описів вакансій, генерації скриптів холодних продажів, редагування листів.
Що стосується саме України, це military tech. За останній рік ми самостійно почали створювати військові технології. Наприклад, виробництво власних дронів-камікадзе із собівартістю $150–200, що у девʼять разів дешевше за китайські. Netpeak Group вклав $50 000 у розвиток цього виробництва. Добре, що того не було раніше, і шкода, що тепер є. Але ми можемо використати шанс і стати важливим гравцем military tech-індустрії та продовжувати розвиватися на ринку IT-технологій.
Що робить український бізнес унікальним?
Підприємець в Україні має бути зібраним та ефективним. Можливостей залучити фінанси менше, проте й коштів для старту чи розвитку бізнесу теж потрібно менше.
Український бізнес унікальний завдяки дружній податковій системі, величезній кількості талановитих фахівців, низькій платні. Останнє ми змінимо з часом, але наразі це спрощує старт.
Маємо унікальне IT, що стало чи не єдиною галуззю, де прибутки з експорту за рік війни зросли на $400 млн, до $7,34 млрд.
Україна – чудовий полігон для розвитку й навчання. Навчатися на MBA можна теоретично, а можна на практиці, і такою «практикою» я вважаю відкриття та розвиток бізнесу в Україні.
Впровадження яких інновацій ви вважаєте критично важливим для українського бізнесу сьогодні?
Інновації вкрай рідко бувають критично важливими. Головне – база. Багато українських підприємців не використовують у роботі класичні підходи. Запитайте себе:
1. Чи всі ваші співробітники мають записані цілі.
2. Чи написані вони за методологією SMART.
3. Чи знають вони, для чого досягати цих цілей.
Якщо виокремити одну важливу інновацію, це буде диджиталізація всіх бізнес-метрик.
Яким успішним досвідом упровадження інновацій у вашому бізнесі ви могли б поділитися з підприємцями-початківцями?
Використання новітніх інструментів і найкращих практик задля покращення роботи я вважаю проявом раціонального мислення, а не інновацією. Наприклад, ми створили відділ Well Being, що піклується про психологічний стан співробітників Netpeak Group. Це раціональне рішення, адже люди – наш найдорожчий ресурс.
Або нещодавно впровадили корпоративний ШІ. Це може здаватися інновацією, але ми просто намагаємося йти попереду.
Інновація – це лише те новаторство, що серйозно поліпшує ефективність системи. Я створив для наших менеджерів закритий чат, де збираю кейси колег і розповідаю про власний досвід. Я бачу, як вони розвиваються, і бізнес починає працювати краще.
Якби ви могли дати молодим українським підприємцям тільки одну пораду, що б це було?
Найважливіше для підприємця – відповісти на питання «навіщо?». Навіщо ви робите те, що робите? Як має виглядати майбутнє, до якого ви прагнете? Відкрийте Google Docs і опишіть свій день так, ніби таке майбутнє вже настало. Постійно перечитуйте написане, щоб не збитися зі шляху.